In een eerdere blogpost over de 10 redenen waarom muziek in de horeca omzetverhogend werkt stond als afsluiting "Muziek zou een vast onderdeel moeten zijn van de uitstraling van een bedrijf."
Het is niet alleen van belang dat er muziek te horen is maar vooral ook wélke soort muziek.
Beleving
Muziek is heel belangrijk. Het moet voor de klant onderdeel zijn van de beleving. Je kunt met muziek toch een bepaald gevoel creëren bij je zaak. Veel ondernemers staan er nog niet echt bij stil, maar je moet nadenken over of de muziek wel of niet bij je doelgroep past. Juist nu moet je in muziek investeren en niet alleen op de play-knop drukken.
Trends
Op dit moment zijn totaalconcepten erg trendy in de horeca. Binnen zo’n concept is alles op één ervaring gericht. Eten, inrichting, belichting, en muziek spelen daar een belangrijke rol in.
Een aantal jaar geleden was er een duidelijk verschil in de rol van muziek. De kaart en het eten waren toen het belangrijkste. Daar haalde je gasten mee binnen. Muziek werd op de achtergrond gedraaid en was niet persé een onderdeel van het concept. Dat is nu wel anders. Muziek wordt veel doelgerichter ingezet en is een belangrijk onderdeel geworden van de zaak.
Vele talen
Er worden veel verschillende talen gesproken in de wereld, maar muziek is universeel en wordt door iedereen begrepen. Uit een recente studie is gebleken dat muziek een waardevolle kunstvorm is waar mensen dagelijks mee bezig zijn. Zowel muzikanten als niet-muzikanten.
Uit een enquête blijkt zelfs dat de impact, van kunst getoond in openbare ruimtes, bij muziek belangrijker is en hoger scoort dan bij beeldende kunst, film of sport. En op de vraag wat mensen niet kunnen missen in hun dagelijks leven werd muziek alleen verslagen door smartphones en internet. Maar het scoorde hoger dan kunst, films, literatuur en kranten. Dat betekent dat het iets is wat mensen bijna elke dag bezighoudt.
Muziek is meer
Verder is muziek meer dan iets waar we naar luisteren op de achtergrond in de sportschool, in de auto als je in de file staat of als je aan het werk bent. Het doet een beroep op onze emoties en wekt oude herinneringen op. Wanneer je favoriete liedje gedraaid wordt, voel je positieve emoties en je fysiologische reactie is dan om te bewegen op de beat. Soms zorgt muziek voor troost in moeilijke situaties en kan het motiveren. Iedereen heeft zijn eigen persoonlijke reden waarom muziek belangrijk is voor hem. Maar wat is de verbindende factor van muziek? Iedereen geniet ervan en muziek wordt door iedereen gewaardeerd.
Door het verkennen van de manieren waarop de muziek mensen beïnvloedt kun je inzicht krijgen. Inzicht in hoe muziek in je bedrijf zal bijdragen aan het creëren van een positieve omgeving die je klanten aanspreekt.
Conclusie
Goed om dit bij ondernemers onder de aandacht te brengen, want het klopt helemaal. De reden waarom ondernemers hier echter niet naar handelen is omdat zij liever de trend volgen van het kuddegedrag van klanten in plaats van wat de klant daadwerkelijk wil. Ze durven de verandering vaak niet aan. Het wachten is tot er genoeg schapen over de dam zijn.